Su altre sponde. Contro-narrazioni queer nell’arte dell’Europa del sud e del Mediterraneo: 1800-2000 circa

Convegno internazionale
a cura di Sergio Cortesini, Francesca Gallo e Giulia Simi
Università di Pisa
Pisa, 12-13 dicembre 2022

ARCHIVIO CONVEGNI

Redazione CUC2Written by:

[English version below]

Il convegno dell’Università di Pisa ambisce a stimolare una tradizione di studi storico-artistici inflessi da prospettive queer complementari al canone teorico e storiografico anglo-americano e nord-continentale. Si intende incoraggiare nuovi studi nella storiografia dell’arte italiana per tentare un “contropelo” capace di fare affiorare sottotesti queer prima trascurati. In particolare, verranno accolte indagini su opere ed esperienze dall’Europa meridionale o il bacino del Mediterraneo, che esprimano forme di identità soggettive resilienti e inventive, ibride o dissidenti rispetto alle norme sociali, ingaggiando i temi del desiderio, dell’erotismo e della corporeità.
L’Europa del sud e il Mediterraneo sono comunemente considerati come custodi di un retaggio patriarcale più persistente rispetto all’Europa nord-continentale o all’asse anglo-americano. Un’ipotesi euristica che il convegno propone, invece, è che motivi culturali arcaici irradiati attraverso il mediterraneo e i secoli (ad esempio, l’ermafroditismo, l’erotismo religioso, il dionisiaco, lo zoomorfismo e la dimensione selvaggia, solo per citarne alcuni), siano stati mobilitati e risemantizzati in pratiche artistiche contemporanee di emancipazione dal patriarcato. Più in generale, il convegno invita a indagare opere visive in qualsiasi medium (dalla pittura e scultura al cinema sperimentale, videoarte, ai media digitali, illustrazioni, fanzine, etc.) che abbiano contribuito a mettere in discussione le categorizzazioni sociali e favorito formazioni discorsive emancipatorie, a partire dal soggetto, indentificando nel corpo e nell’erotismo le radici di nuove accezioni di sé. Mentre le esperienze artistiche dal 1970 in poi sono spesso radicate nei linguaggi performativi o audiovisivi – strutturalmente adatti a destabilizzare i confini tra le arti, tra i media, tra i generi – e hanno beneficiato dell’intreccio con gli emergenti discorsi del femminismo, dei movimenti LGBT, del decolonialismo, le esperienze precedenti, caratterizzate dagli stili classicisti o realisti dominanti, hanno scelto prevalentemente linguaggi pittorici, scultorei, fotografici. Studi che esplorino pratiche di resilienza queer in questo campo, in particolare in artist* che precedano le avanguardie storiche, sono particolarmente benvenuti.

Le lingue del convegno sono italiano e inglese.

La partecipazione al convegno è gratuita. L’organizzazione del convegno offre ospitalità per il soggiorno e, compatibilmente con il numero di proposte accettate – e dunque la ripartizione dei fondi disponibili – un rimborso parziale o totale delle spese di viaggio, dando priorità ai non strutturati.

Dopo il convegno, è prevista la pubblicazione di un volume contenente i contributi più interessanti.


On Other Shores. Queer Counter-narratives in Southern Europe and Mediterranean Art History, 1800-2000

Essere dell’altra sponda (being on the other shore) is an idiomatic Italian expression that can loosely be translated as “playing for the other team”. We take it both literally as being geographically decentered (namely, in Southern Europe and along the Mediterranean shores), and metaphorically as being outside of a sexual norm. Eccentric subjects, alienated by the feeling of not fitting the measure of sexual, gender, or physical normativity, have historically developed strategies of dissimulation or adaptation before daring more explicit forms of contestation and dissident counter-narratives. Starting from the 1970s, the organization of gay, lesbian and transgender movements (from the 1990s under the acronym LGBT) provided the first discursive framework and history of proud resilience and anti-patriarchal struggle, along with feminist theories. In the last two decades, issues of gender and sex have converged into the more inclusive queer cultural theory, in which the idealistic goal of achieving a dissolution of identity labels often coexists with the political need of giving visibility to an increasingly articulated constellation of “multidimensional subjectivities”, where eroticism and gender intersect with ethnicity, class, and ability identities. 

The symposium at the University of Pisa aims at stimulating a tradition of Art History studies inflected by queer perspectives complementary to the Anglo-American and North-Continental theoretical and historiographical canon. We encourage new contributions to the historiography of Italian art aimed at reading it ‘against the grain’ and bringing to the surface previously neglected queer subtexts. Furthermore, we welcome investigations into works and experiences from Southern Europe or the Mediterranean basin that express forms of subjective identities of resiliency and invention, hybridity and dissidence with respect to social norms, engaging the themes of desire, eroticism, and body.

Southern Europe and the Mediterranean are commonly considered the custodians of a more persistent patriarchal heritage than North-Continental Europe or the Anglo-American axis. Yet, the symposium proposes a heuristic hypothesis, suggesting that archaic cultural motifs irradiated during the centuries across the Mediterranean (e.g. hermaphroditism, religious eroticism, Dionysianism, zoomorphism and the savage dimension, to name but a few) have been mobilized and re-semantized in modern/contemporary artistic practices of emancipation from patriarchy. More generally, we invite to investigate visual works in any medium (from painting and sculpture to experimental cinema, video art, digital media, illustrations, fanzines, etc.) which have not only contributed to challenging social categorizations but have also fostered emancipatory discourses pivoting on subjectivity, and identifying the body and eroticism as the roots of new meanings for the self. Artistic experiences since 1970 were often developed in performative or audiovisual languages—structurally apt to destabilize the boundaries between arts, media, and genders—and have benefited from the intertwining of the emerging discourses of feminism, LGBT movements, and decolonialism. Instead, previous experiences characterized by the dominant classicist or realist styles have predominantly chosen pictorial, sculptural, and photographic languages. Studies exploring practices of queer resilience before the historical avant-garde are thus particularly welcome.

The conference languages are Italian and English. 

Participation in the symposium is free of charge. The organization offers accommodation for the stay in Pisa and—subject to the number of accepted proposals and availably of the budget—a partial or total reimbursement of travel expenses, giving priority to untenured scholars.

After the symposium, the most relevant papers will be considered for publication in a volume of proceedings.

Comments are closed.