Premio Limina 2020, i vincitori

PREMIO LIMINA

Redazione CUCWritten by:

La cerimonia di premiazione del XVIII Premio Limina si è svolta mercoledì 4 novembre 2020 all’interno della rubrica online MONTAG • Libri/Immagini/Fuoco. Il Premio Limina è attribuito annualmente dalla Consulta Universitaria del Cinema e dall’editorial board della rivista Cinéma & Cie. International Film Studies Journal nell’ambito del FilmForum. Qui è possibile rivedere l’evento. Ecco i vincitori delle tre categorie del premio e le motivazioni.


Miglior libro italiano di studi sul cinema
Attribuito dalla Consulta Universitaria del Cinema

Simona Busni, Michelangelo Antonioni. L’alienista scettico, Fondazione Ente dello Spettacolo, Roma 2019

Leggere Antonioni a partire da Michelangelo. Cogliendo con consapevolezza il dibattito sull’imponente figura dell’autore ferrarese, Simona Busni la spoglia, restituendo un valore euristico alla scrittura dell’uomo per comprendere lo sguardo del regista. E lo fa a partire da una ricostruzione attenta della sua biografia proponendo al lettore, prima, uno scavo nella psicologia e nell’identità poliedrica dell’artista e sposando, poi, un approccio per lo più filosofico che isola gli stilemi compositivi, espressivi e teorici della sua opera.

Per il meditato e originale utilizzo della letteratura di riferimento e per la riflessione articolata sui grandi temi che hanno fatto di Michelangelo Antonioni l’indiscusso osservatore della “malattia dei sentimenti”, dell’alienazione e dell’incomunicabilità – l’universo femminile, i paesaggi incantati, l’incontro casuale in cui irrompe il Reale – il Premio Limina “Miglior Libro italiano di studi sul cinema” è assegnato a Simona Busni per Michelangelo Antonioni. L’alienista scettico.


Miglior traduzione italiana di un importante contributo agli studi cinematografici
Attribuito dalla Consulta Universitaria del Cinema

Jussi Parikka, Archeologia dei media. Nuove prospettive per la storia e la teoria della comunicazione, a cura di Ruggero Eugeni e Simone Venturini, traduzione di Enrico Campo e Simone Dotto, Carocci, Roma 2019

Per comprendere appieno la storia e il funzionamento dei media occorre un’indagine sulle tecnologie che si apra a una prospettiva non lineare e transdisciplinare, che coniughi analisi storico-sociali, politiche, materiali ed estetiche. Da qui il termine “archeologia” che, di matrice foucaultiana, riattiva l’esigenza di leggere l’ecosistema mediatico oltre la superfice dell’hardware, nella sua mutevolezza e nelle sue stratificazioni passate, presenti e future, rigorosamente al di fuori di ogni teleologia. È questo il profondo scavo che Jussi Parikka ha tracciato con Media Archeology (2012), un labirinto di cunicoli illuminati per addentrarsi sempre più a fondo in questa miniera – “né disciplina, né metodo” – che è l’archeologia dei media, ora reso accessibile al pubblico italiano dalla curatela di Ruggero Eugeni e Simone Venturini e dalla traduzione di Enrico Campo e Simone Dotto.


Miglior libro internazionale di studi sul cinema / Best international film studies book
Attribuito dall’Editorial Board della rivista Cinéma&Cie. International Film Studies Journal

Thomas Elsaesser, European cinema and continental philosophy: Film as thought experiment, Bloomsbury, New York 2019

Thomas Elsaesser passed away on 4 December 2019 in Beijing during a visiting professorship in China. His death occurred completely unexpectedly during a life of high-speed scientific activity in many countries around the world, as most of us have known and loved him for years. The Limina Award 2020 conferred on his last book is also a posthumous homage for his whole work, in recognition of his outstanding contribution to the development of cinema and media studies during the last four decades. It is no exaggeration to say that he occupied a leading role in international film historiography.

Born 1943 in Berlin, growing up in Mannheim, in 1963 he went to England as a student, where he then became a teacher at the University of East Anglia, founding a Film Studies department there in 1976. In 1991 he moved to the University of Amsterdam to build up a new and large Department of Film and Television Studies. He taught as a Visiting Professor in the USA and many other countries.

His books cover European and American cinema, often with a comparative approach and covering a wide range from early cinema to digitalisation nowadays, with a special focus on German film history. Elsaesser opens a broad historical contextualisation in a complex methodological setting using the results of different disciplines bringing up a completely new analytical reading of film history. His Weimar Cinema and After(2000) is certainly the most important writing on this topic; it is grounded on Kracauer’s From Caligari to Hitler,but at the same time methodologically goes beyond Kracauer.

In 2007 Elsaesser already received the Premio Limina for his European Cinema: Face to Face with Hollywood (2006). His latest book, European Cinema and Continental Philosophy: Film as Thought Experiment,is in a certain sense a continuation of the previous work. Starting from an analysis of the crisis of European cinema and society and referring to philosophers such as Badiou, Rancière, Nancy, Deleuze, Žižek, Agamben, Lévinas and Julia Kristeva’s concept of the ‘abject’ as well as to films by Claire Denis, Aki Karismäki, Fatih Akin, Lars von Trier, Christian Petzold and others, he postulates filmmaking as a ‘thought experiment’, as a kind of a new ‘politique des auteurs’, a cinematic philosophy with ‘post-heroic narratives’ told from the perspective of social outsiders. The book, which includes new and older essays, presents a highly experimental and radical line of argumentation, and it is not free of contradictions. But it is exactly this analytic radicality that reminds us of Thomas Elsaesser, who has given so many fundamental impulses to many colleagues and students all over the world, thus setting a new standard for film historiography and film theory.

Irmbert Schenk

*

This is the last book that Thomas Elsaesser saw published during his lifetime. It brings together two concerns that were close to his heart and that he continuously returned to: European cinema in all its permutations and transformations and contemporary theory for which he had a voracious appetite. Whenever you would have a coffee or drink with him, he would inquire if you had seen or read something interesting and new. His gift for quickly grasping the essential intellectual essence of a thought system and integrating it into his own intellectual universe were formidable. This book is a testament to Thomas’ talent, as it presents some of the most exciting current European filmmakers (Claire Denis, Christian Petzold, Lars von Trier) and confronts them with contemporary theoreticians (Jean-Luc Nancy, Julia Kristeva, Jacques Rancière) – and vice versa. “European Cinema and Continental Philosophy” is itself a thougt experiment that will continue to be influential long after Thomas’ untimely death.

Malte Hagener

Comments are closed.